Pátek, 18. března 2011

Kterak Alza kurví IT business (2)



Příští týden tento blog oslaví 7 let a musím se přiznat, že dnešní komentář k článku Kterak Alza kurví IT business mě potěšil a dovoluji si říct, že je to snad nejlepší komentář za celou historii blogu. Dokonce mě potěšil natolik, že si jej dovolím otisknout jako samostatný článek – nejenom proto, že bych byl nerad, aby zapadl, ale především proto, že mi opravdu mluví z duše a že se pod něj podepisuji v plném rozsahu…

Čtenář bishop píše:

Naprosto souhlasím s článkem. Nemám nic proti Alze, ty to (pro sebe) dělají dobře.

Začnu reakcí na K2O a toma. Konkrétním případem. Přijde za mnou důchodce, že potřebuje nastavit wifinu na nově koupeném NB. Je to důchodce, pěněz velmi málo, koupil logicky (na první pohled) nejlevněji u Alzy. Já mu nastavím wifinu a při tom ukážu pár věci na NB. Je z toho hoďka. No důchodce volá za 2 dny znovu, že si neví rady, znova cesta k němu (bydlí 100m od mé prodejny) a zase půl hoďky u něj. Je mi ho líto (moje chyba) tak si říkám o 200,– Kč (podruhé se spokojím s koláčem, zašel jsem k němu po pracovní době).

A teď rozbor. Kdyby si důchodce rovnou koupil NB u mne a nechal mi marži za koupi NB, udělal bych mu základní nastavení zdarma a na prodejně ho i poučil. Kdybych si k tomu řekl o 200,– tak je to skvělej zákazník a mohl bych si dovolit mu věnovat i víc. Ovšem jelikož marži za NB přenechal někomu jinému, měl bych mu účtovat 400,– + 200,– + 2× cestu a k tomu ještě DPH abych přežil. Už je vidět ten rozdíl?

Možná si řeknete, dobře důchodce, neumí s NB, já takovej nejsem. Ale! Koupím na Alze třeba tiskárnu a ona mi přijde domů a není tam USB kablík. Zajdu ho koupit do prodejny za rohem. Za kolik bych měl kablík prodávat? Když by u mne koupil zmíněnou tiskárnu, dám mu klidně kablík zdarma, ale takhle jsem nucen tlačit ceny nahoru u zboží které si na Alze neobjednáte.

A s tím souvisí i další logika prodeje. Přesně jak píše autor článku. Zase konkrétní příklad. Přijde ke mě zákazník, že chce koupit NB HP Pavilion za 15200,– bez DPH ho mají na Alze. No já kouknu a můj velkoobchod (SWS) ho prodává za 15400,–, další 3 (TechData, EDs, ATC) se nedostanou pod 14960,– ani po domluvě s produkťákem. Jeden si dokonce stěžuje, že už mu tohoto modelu leží na skladě 3 měsíce 60 kusů. No nedivíme se. Rabat velkoobchodu se pohybuje na 1–2%. Tedy zbývá mi jediné řešení, zákazníkovi domluvím, že jeho volba nebyla vůbec dobrá, že mu doporučuji jiný, třeba FSC, no ten maj na Alze o 800,– nad mou nákupkou. Mám přeci zákazníka v ruce a každá věc má své výhody / nevýhody. Dostávám se alespoň na rabat přes 5%.

Kde je chyba a jaká je budoucnost? To, že si HP nedokáže ohlídat komu prodává svoje zboží a jak s ním on zachází. Ve výsledku žádnej maloobchodní prodejce nebude prodávat Paviliony a Alza 100% trhu nezabere. HP tratí. Jejich chyba.

Je třeba dodržovat velkoobchodní / maloobchodní prodej. Tlačit ceny dolů, ale v mezích. Jinak to pro zákazníka z dlouhodobého hlediska bude nevýhodné. Samozřejmé je, že firemní zákazníci nebo lidi často nakupující vědí, že úspora v řádu procent koupí zboží na internetu je nezajímavá ve srovnání s dlouhodobou péčí svého prodejce.

zalesak543@seznam.cz

Tolik citace.

Prochaine | 00:55 | Služby | Komentáře