Kterak Alza kurví IT business
Zdá se, že se Alza už vypořádala v problémy s reklamacemi, které jí provázely dlouhou dobu. Nekonečné fronty už jsou zdá se (po většinu roku) také minulostí. A osobně se mi hodně líbí pracovní doba, kdy si pro věc skladem můžete zajít třeba v neděli večer. Ale stejně se najde drobnost, která mě opravdu štve, takže to prosím berte jako postesknutí malého živnostníka.
Už se stalo tak nějak zvykem, že Alza tvoří ceny v IT. Pokud má zákazník zájem o nějaký produkt, dívá se automaticky na ceny v Alze. Pokud vytvářím nějakou nabídku, tak to vlastně dělám také. Úkol zní jasně – buď se dostat na cenu nižší (nebo alespoň stejnou) jako má Alza nebo mít na skladě (myšleno velkobchodu) zboží, které zákazník potřebuje a Alza jej nemá.
Bohužel není výjimkou stav, kdy moje velkoobchodní cena je třeba i vyšší, než za jakou cenu stejné zboží prodává Alza a to i v případě, kdy nakupujeme ze stejného zdroje. Koneckonců to chápu – v první řadě velkoobchody Alze nabídnou lepší cenu díky velkému obratu, za druhé kolikrát Alza dostane různé zpětné rabaty a obvykle má dohody přímo s dovozcem a především Alze stačí prodávat za marže, které drobného podnikatele neuživí – pět stovek na notebooku (za 50 tisíc s daní) je určitě dostatečná marže pro obchod se 4 mld. obratem, ale já bych takových notebooků musel prodat desítky za měsíc – a věřte mi, že notebook za 50 tisíc prodám tak jeden za rok.
Na konkrétním případu to vypadá následovně – notebook Sony Vaio Z12X9E/X, o který má vážný zájem můj zákazník stojí v Alze 44.158 Kč bez DPH.
Pokud bych ho chtěl koupit v SWS, tak za něj dám 43.781 Kč bez DPH a doporučená prodejní cena je 45.825 Kč bez DPH (a bez autorských a recyklačních poplatků) – moje marže by pak měla být kolem 2.000 Kč.
V eD‘ system bych za něj zaplatil 43.914 Kč bez DPH a prodejní cenu mi doporučuji ve výši 45.775 Kč bez DPH – marže je tedy asi 1.900 Kč.
V mém oblíbeném AT Computers jsou ke mě nejvelkorysejší a prodají mi ho za 43.782 Kč bez DPH a doporučují, abych jej prodal za 50.340 Kč bez DPH, což je trošku úlet, protože samotné Sony doporučuje 45.825 Kč bez DPH (což je pěkných 54.990 Kč s DPH). Na druhou stranu se občas dá s obchodníkem domluvit lepší cena – takže mám nabídnutou cenu 43.126 Kč bez DPH, což je o 1032 Kč levněji, než nabízí Alza (v prodejní ceně koncovému zákazníkovi).
Těch 1032 Kč pak dělá marži 2,3% a to je opravdu spíš k pláči než k čemukoliv jinému.
Jde to i jinak
Docela se mi líbí partnerský program ESET, kdy se antivirový systém (a další software z jejich nabídky) prodává za ceníkové ceny a máte zaručený rabat dle typu partnerského programu (tj. na základě loňského obratu). Nejsem si teď jistý, ale mám pocit, že povinnost dodržovat při prodeji licencí ceník je dokonce v podmínkách partnerského prodeje. Dokonce máte zaručenou jednu polovinu rabatu v případě, kdy si zákazník prodloužení licence zakoupí přímo přes web výrobce.
Přidaná hodnota
Můžete 100× zákazníkovi něco poradit, doporučit, sepsat nabídku a několik z nich si toho stejně neváží a půjdou si to koupit jinam jen aby ušetřili pár stovek, projeli litry paliva a strávili pár minut ve frontě. Fajn. Ale právě zde začíná prostor pro to, co moloch typu Alza nedokáže, ale pro drobného živnostníka může být hračkou: být VAR (Value-added Reseller) neboli prodejci s přidanou hodnotou. Dejme zákazníkům to, co potřebují. Notebooky totiž nejsou housky. Někdo musí zákazníkovi (který to nedokáže) starý počítat zazálohovat, přesunout z něj důležitá data na nový, zkopírovat oblíbené, nastavit poštovního klienta a přesunout poštu, změnit pozadí, nainstalovat potřebné programy, odstranit nepotřebný balast, zkontrolovat aktualizace a zabezpečit antivirem. To není práce na pět minut a moc dobře víte, že tohle si běžný domácí uživatel udělat (obvykle) nedokáže.
A když jsme u toho – kolik uživatelů si umí nainstalovat ADSL modem (dnes už to je naštěstí hračka, ale pamatuji si na dobu, kdy se modemy od O2 ještě nedodávaly přednastavené z výroby). Kolik jich umí nastavit a zabezpečit bezdrátové připojení? Kolik jich umí rozchodit tiskárnu přes tiskový server, když někteří ani nevědí jak vyměnit toner.
A co kdyby si ten zákazník koupil to zboží ve velkoobchodu sám, a od vás by až případně poptal služby (jako je obnova starých dat apod.) zvlášť? Nebyl by to lepší systém? Aspoň by odpadl mezičlánek, který v současné době internetových obchodů jen uměle zvyšuje cenu. Fandím alze /i když ano, vím, je to ten mezičlánek, který by bylo nejlepší odstranit/, ale jen ať to snižuje co to jde, reklamace jsou tam už OK.