Úterý, 27. července 2010

Kterak Alza kurví IT business



Zdá se, že se Alza už vypořádala v problémy s reklamacemi, které jí provázely dlouhou dobu. Nekonečné fronty už jsou zdá se (po většinu roku) také minulostí. A osobně se mi hodně líbí pracovní doba, kdy si pro věc skladem můžete zajít třeba v neděli večer. Ale stejně se najde drobnost, která mě opravdu štve, takže to prosím berte jako postesknutí malého živnostníka.

Už se stalo tak nějak zvykem, že Alza tvoří ceny v IT. Pokud má zákazník zájem o nějaký produkt, dívá se automaticky na ceny v Alze. Pokud vytvářím nějakou nabídku, tak to vlastně dělám také. Úkol zní jasně – buď se dostat na cenu nižší (nebo alespoň stejnou) jako má Alza nebo mít na skladě (myšleno velkobchodu) zboží, které zákazník potřebuje a Alza jej nemá.

Bohužel není výjimkou stav, kdy moje velkoobchodní cena je třeba i vyšší, než za jakou cenu stejné zboží prodává Alza a to i v případě, kdy nakupujeme ze stejného zdroje. Koneckonců to chápu – v první řadě velkoobchody Alze nabídnou lepší cenu díky velkému obratu, za druhé kolikrát Alza dostane různé zpětné rabaty a obvykle má dohody přímo s dovozcem a především Alze stačí prodávat za marže, které drobného podnikatele neuživí – pět stovek na notebooku (za 50 tisíc s daní) je určitě dostatečná marže pro obchod se 4 mld. obratem, ale já bych takových notebooků musel prodat desítky za měsíc – a věřte mi, že notebook za 50 tisíc prodám tak jeden za rok.

Na konkrétním případu to vypadá následovně – notebook Sony Vaio Z12X9E/X, o který má vážný zájem můj zákazník stojí v Alze 44.158 Kč bez DPH.

Pokud bych ho chtěl koupit v SWS, tak za něj dám 43.781 Kč bez DPH a doporučená prodejní cena je 45.825 Kč bez DPH (a bez autorských a recyklačních poplatků) – moje marže by pak měla být kolem 2.000 Kč.

eD‘ system bych za něj zaplatil 43.914 Kč bez DPH a prodejní cenu mi doporučuji ve výši 45.775 Kč bez DPH – marže je tedy asi 1.900 Kč.

V mém oblíbeném AT Computers jsou ke mě nejvelkorysejší a prodají mi ho za 43.782 Kč bez DPH a doporučují, abych jej prodal za 50.340 Kč bez DPH, což je trošku úlet, protože samotné Sony doporučuje 45.825 Kč bez DPH (což je pěkných 54.990 Kč s DPH). Na druhou stranu se občas dá s obchodníkem domluvit lepší cena – takže mám nabídnutou cenu 43.126 Kč bez DPH, což je o 1032 Kč levněji, než nabízí Alza (v prodejní ceně koncovému zákazníkovi).

Těch 1032 Kč pak dělá marži 2,3% a to je opravdu spíš k pláči než k čemukoliv jinému.

Jde to i jinak

Docela se mi líbí partnerský program ESET, kdy se antivirový systém (a další software z jejich nabídky) prodává za ceníkové ceny a máte zaručený rabat dle typu partnerského programu (tj. na základě loňského obratu). Nejsem si teď jistý, ale mám pocit, že povinnost dodržovat při prodeji licencí ceník je dokonce v podmínkách partnerského prodeje. Dokonce máte zaručenou jednu polovinu rabatu v případě, kdy si zákazník prodloužení licence zakoupí přímo přes web výrobce.

Přidaná hodnota

Můžete 100× zákazníkovi něco poradit, doporučit, sepsat nabídku a několik z nich si toho stejně neváží a půjdou si to koupit jinam jen aby ušetřili pár stovek, projeli litry paliva a strávili pár minut ve frontě. Fajn. Ale právě zde začíná prostor pro to, co moloch typu Alza nedokáže, ale pro drobného živnostníka může být hračkou: být VAR (Value-added Reseller) neboli prodejci s přidanou hodnotou. Dejme zákazníkům to, co potřebují. Notebooky totiž nejsou housky. Někdo musí zákazníkovi (který to nedokáže) starý počítat zazálohovat, přesunout z něj důležitá data na nový, zkopírovat oblíbené, nastavit poštovního klienta a přesunout poštu, změnit pozadí, nainstalovat potřebné programy, odstranit nepotřebný balast, zkontrolovat aktualizace a zabezpečit antivirem. To není práce na pět minut a moc dobře víte, že tohle si běžný domácí uživatel udělat (obvykle) nedokáže.

A když jsme u toho – kolik uživatelů si umí nainstalovat ADSL modem (dnes už to je naštěstí hračka, ale pamatuji si na dobu, kdy se modemy od O2 ještě nedodávaly přednastavené z výroby). Kolik jich umí nastavit a zabezpečit bezdrátové připojení? Kolik jich umí rozchodit tiskárnu přes tiskový server, když někteří ani nevědí jak vyměnit toner.

Prochaine | 11:17 | Služby | Komentáře

Komentáře k příspěvku “Kterak Alza kurví IT business”

[] K2O – 27. 07. 2010 13:07

A co kdyby si ten zákazník koupil to zboží ve velkoobchodu sám, a od vás by až případně poptal služby (jako je obnova starých dat apod.) zvlášť? Nebyl by to lepší systém? Aspoň by odpadl mezičlánek, který v současné době internetových obchodů jen uměle zvyšuje cenu. Fandím alze /i když ano, vím, je to ten mezičlánek, který by bylo nejlepší odstranit/, ale jen ať to snižuje co to jde, reklamace jsou tam už OK.

[] Prochaine – 27. 07. 2010 13:29

Bývalo dobrým zvykem, že ve velkoobchodě mohli nakupovat pouze podnikatelé, kteří zboží kupovali pro další prodej. Nedávno jsem chtěl se svými kamarády – modeláři zařídit pravidelné hromadné nákupy ve velkoobchodě – jednalo se řádově o 100 tisíc obratu ročně s úsporou kolem 20% – ale odmítli nás s tím, že prodávají pouze do obchodů s kamenou pobočkou. Proč by to nešlo podobně i v IT? K čemu jsou dobré velkoobchody, když mají ceny vyšší, než maloobchod, kde mohou nakoupit všichni? Jeden zákazník, který se také zabývá nákupem a prodejem odmítl určitý sortiment s tím, že 30% marže ho neuživí… mají mě uživit 2%?

[] Richard Bukovansky – 27. 07. 2010 16:50

Zeptej se v USA, jak jim Amazon.com podlamuje nohy… Jedina firma, ktera dokaze prodavat nove produkty Applu levneji nez Apple.

Bohuzel, kvuli mistni kupni sile IT prodejci nemaji na ruzich ustlano, takze musi tlacit cenu dolu a ani maloobchocni VARi na tom nejsou nejak ruzove.

Ted dam trochu blby priklad, ale poslouzi dobre. Pokud si bezny clovek za svou vyplatu nemuze dovolit koupit iPhone 4 za nedotovanou cenu a pritom jeste zaplatit najem a cely mesic nebyt ohladu, jak je tomu napr. v UK, tak je vazne neco spatne a lepsi to u nas nebude a maloprodejci jako Alza povedou.

Alza totiz nezacala ku*vit IT business ted, ale kdyz uz zacinali… Zacli prodavat priserne levne s predpokladem, ze to nekdy vyroste do tohodle molochu a ono jim to vyslo.

[] Masterplan – 28. 07. 2010 08:04

Je tu taky jiná možnost než o jaké píše K2O, a tou je vyškrtnout z cesty všechny ty ED, AT atd., které cenu taktéž navyšují a prodejci typu Alzy mohou nakupovat přímo od výrobců/jejich obchodního zastoupení. Třeba to tak také dělají a proto mohou být levnější – to co si chce přidat Prochaine, si už totiž přidá ED/AT a 2 přirážky budou vždy více než 1… Jinak reklamace v Alze jsou v pohodě.

[] milan – 17. 08. 2010 22:23

Dobrý den, dávám zcela zapravdu těm, co říkají, jak velkoobchody kurví ceny.
Nerad používám silná slova, ale jako živnostník jsem si pomalu a jistě vytvořil e-shop.
Sedm let se snažím a najednou velkoobchod, který mi dodává zboží si otevře také e-shop.
Navýšení cen mají o pár procent.
Čeká mě krach.
Živil jsem rodinu teď abych šel pomalu na úřad práce.
JAK TO ŽE U NÁS NEFUNGUJE ŽÁDNÁ OCHRANA MALOOBCHODNÍKA, KTERÝ PROVÁDÍ MRAVENČÍ PRÁCI, PŘEDVÁDÍ, ZKOUŠÍ, DOPORUČUJE, RADÍ?
JIŽ DLOUHO SE DOMNÍVÁM, ŽE ŽIJEME V PRÁVNÍM STÁTĚ.
Na velké nic neplatí, malý vše platí a odvádí.
Krize nastává jen z toho že se likvidují malé firmy, které vše platily.
Konečný odběratel, který fandí Alze je z prominutím blázen.
Vše pochopí až si nebude moc koupit housku v obchodě, ale na internetu.

[] tom – 25. 08. 2010 15:53

nerozumim proc tu brecite, rozdelim vasi cinnost na dve ruzna lec uzce souvisejici odvetvi:

a) prodej techniky .. kdyz kupuji HW tak mi staci parametry na webu vyrobce popr. nejake recenze ci testy, zbozi fyzicky videt nemusim, kliknu a objednam z obchodu ktery nabidne nizsi cenu a nejaka vase marze me nezajima, pokud se citite jako „prekupnik“ dotcen, je mi vas lito .. vzdy totiz mate moznost stat se nejvetsi firmou na trhu a ceny „diktovat“, ale k tomu je potreba kapital, odvaha a stesti – pokud ho jako zakladatele Alza, TSB, CZC a dalsich velkych obchodu nemate tak to je vas problem a bohuzel asi nejste ten pravy clovek pro takovy obchod

b) sluzby .. tady jak jste sam rekl mate navrch, tak toho vyuzijte, tohle umite tak to delejte a delejte venujte se tomu naplno, ovsem pokud se vam zda, ze uz uzivatele zvladaji vse sami podle pruvodcu, tak vam ani tady psenka nepokvete a mel by jste se poohlednout po uplne jinem oboru

[] bishop – 17. 03. 2011 23:42

Naprosto souhlasím s článkem. Nemám nic proti Alze, ty to (pro sebe) dělají dobře.

*Zbytek komentáře najdete v článku „Kterak Alza kurví IT business (2)“:[http://staging.cernosice.cz/index.php/2011-03-18-kterak-alza-kurvi-it-business-2].*