Jak prošťouchnout ucpanou Prahu?
Dnes jsem na iDnes našel článek Deset způsobů, jak vyřešit ucpanou Prahu a s některými způsoby prostě nemohu souhlasit…
1. Mýtné
Ohledně mýtného mám hodně smíšené pocity. V první řadě to dost zdraží některé výrobky a služby – jedině snad, kdyby se mýtné netýkalo firem, pak by si zase všichni rychle zařídili, aby ho platit nemuseli.
Pokud zavede mýtné Praha, tak to mohou některé obce k kraji využít. Ráno v Praze zaplatíte vjezd do centra, odpoledne pojedete domů do Mělníka. První vesnice – Březiněves, platíte za průjezd. Líbeznice a chtějí také poplatek. Byškovice? Opět platíte. Větrušice? Zase. Vjíždíte do Mělníka? Opět, opět, opět.
Na tomto příkladě je snad jasně vidět, že placení za průjezd obce je pěkná blbost.
2. Centrum bez nákladních aut
Toto mělo platit již dávno. Všechny Avie pryč! Bohužel Avie není brána jako nákladní vozidlo :-(. Kamiony vídám v Holešovicích každý den a nemají tu co dělat! Jeden mi minulý týden rozbil zrcátko.
3. Jízda v liché nebo sudé dny
Diskutabilní. Těžko mi stát může zakázat, abych autem odvezl zboží k zákazníkovi. A těžko si představit jak toto kontrolovat.
4. MHD zadarmo
Ještě nedávno bych s tím souhlasil. Když jsem si ale představil bezdomovce, kteří by začali MHD využívat v hojnější míře, tak jsem naopak pro zvýšení cen a důraznější potírání cestujících, kteří ostatní obtěžují.
5. Zjednosměrnění nábřeží
Podle mě celkem rozumné řešení zprůjezdnění centrální části města. Tak jako jsou podjezdy pod mosty na levobřežní komunikaci (Smíchov, od Malostranské do Holešovic) by určitě stálo za úvahu udělat podobný systém na druhé straně (od Revoluční na Karlovo náměstí). Kdo znáte situaci kolem náměstí Jana Palacha, tak mi určitě dáte za pravdu.
6. Proč jezdit MHD?
I ve špičce jsem z Holešovic v Podolí nebo v Počernicích prostě mnohem dřívě než s využitím systému MHD.
7. Důsledná kontrola parkování
Strážníci Městské policie, kteří vypisují parkovačky, nandavají botičky anebo nařizují odtah vozidel? To rozhodně ucpanou Prahu nevyřeší! Naopak se mi líbí nápad (tuším z Londýna nebo Paříže), kdy auto smí na jednom místě stát maximálně 24 hodin. To nutí řidiče automobil, který nepotřebují odstavit mimo centrum.
Do dnes nechápu, jestli je pro ekonomiku lepší, když parkovací místo v centru zabírá Trabat nebo Škoda 120 rezidenta, nebo osobní automobil zaměstnance, který za rok zaplatí na daních řádově pár stovek tisíc korun.
8. Rozšíření placených zón
Podobně jako u mýtného… Praha 1 zavedla parkovací zóny a spousta lidí odkládá vozidla v okolí – Praha 7, Praha 3 a Praha 2. Pokud zavedou parkovací zóny tyto části, pak budou lidé přijíždějící do Prahy parkovat prostě jen kousek dál. Navíc zavedení placeného stání způsobí odliv podnikatelů a živnostníků, kteří si nebudou moci dovolit zaplatit řádově několik desítek tisíc za každé vozidlo.
9. Dostavba městského okruhu
Městský okruh (MO) i Pražský okruh měl stát již dávno. Čím dříve bude stát, tím bude stavba levnější. Vůbec nechápu na co město a stát v případě těchto okruhů stále čeká.
10. Více P+R u metra
P+R parkoviště se staví daleko od centra (Praha-Modřany, Praha-Radotín). Některé se ruší. Za parkování se platí. Naopak parkoviště v OC Nový Smíchov je v centru, na křižovatce MO, na křižovtce několika linek MHD, je zdarma a je denně narvané k prasknutí, včetně třetího podzemního patra o kterém jsem ještě nedávno neměl ani tušení.
bod4) Nevěřím, že bezdomovce od jízdy MHD odradí strach z revizora. Revizorů se bojí jen ti černí pasažéři, na nichž je případná pokuta vymahatelná. Zde by město pomohlo spíš posilou útvaru Městské policie Metro a větším zájmem o kvalitu jejich práce.