Středa, 14. října 2009

Když obchodník nechce kšeft



Po návratu z USA jsem zjistil, že jsem tam za oblečení neutratil tolik, kolik jsem plánoval, ale i tak jsem se při návratu tak tak vešel do limitu na zavazadla – uznávám, že některé potraviny jsem si s sebou zpátky vozit opravdu nemusel, například galon Sweet Relish. Každopádně jsem si tam stačil vyzkoušet velikosti triček, kalhot i obuvi, takže nic nebránilo, abych si zbytek objednal přes net.

Jedna z firem, která se mi tam zalíbila byla Aéropostale a to hlavně proto, že v Evropě moc nefrčí. Nakoupil jsem si tam od nich pár drobností a zbytek že vyřeším přes internet. O víkendu jsem tedy zkompletoval objednávku asi 10 položek a v dobré víře jí odeslal – samozřejmě s odesláním do schránky u zásilkové služby (psal jsem o ní v článku Nákupy v USA), protože do Evropy většina takových firem vůbec nedodává.

V pondělí přišel email:

Subject: Cancellation notice on your order 0000000000

Dear Jan Prochazka:

We regret to inform you that we are unable to complete your order.
The following item(s) are unavailable and have been cancelled from your order:
...

Zeptal jsem se jich tedy, proč mou objednávku stornovali a odpovědí byl tento email:

Dear Jan,

Thank you for contacting Customer Service at www.aeropostale.com.

I have researched your order 0000000000, and our records indicate it was
placed using an international credit card.  Currently, we utilize an
address verification system to verify the billing information on your
order. Unfortunately, the verification system can only verify a United
States issued credit card with a domestic billing address. It will
reject an internationally issued credit card. We apologize for any
inconvenience this may cause.

Ok, chápu. Nemám s tím problém. Ještě že se u USA dají běžně koupit Gift Card pro různé obchody a buď s před-nabitou částkou nebo si je nechat nabít na konkrétní částku – nic co by se nedalo z Prahy zařídit. Další možností jsou anonymní platební Gift karty, které si také můžete koupit v každém hypermarketu. Napsal jsem jim tedy, zda je možné provést objednávku přes tuto Gift Card. Odpověď jak u debilů:

Dear Jan,

Thank you for contacting Customer Service at www.aeropostale.com.

At this time, we ship to the United States, US Territories (Puerto Rico,
US Virgin Islands, Guam), APO/FPO, and Canadian addresses.
Unfortunately, we are unable to accept credit cards that are issued by
foreign banks or international accounts, as the customer billing and
shipping address information cannot be verified.  Complete verification
is required prior to approval of any order placed through the website.

Your interest in our merchandise is appreciated, and we apologize that
we are unable to facilitate your request.  Thank you for your
understanding.

Bohužel jsem se v jednom fóru dozvěděl, že krom toho také kontrolují IP adresy ze kterých je objednávka zaslána a v případě, že se nejedná o USA, tak objednávky automaticky stornují. Takže bych musel využít nějakou americkou proxy, případně někoho přímo v USA, který by mi přes buď objednávku odeslal nebo mi přes vzdálenou plochu dovolil si to od něj zařídit. Bohužel ani v tom okamžiku není vyhráno, protože tyto obchody také bývají alergické na profláknuté adresy zásilkových služeb, což už vůbec nechápu zrovna u firem, které v Evropě nemají žádné zastoupení. Dalším háčkem je například to, že občas ruší velké objednávky, aby prý zabránili kšeftováním s jejich zbožím.

Přestože bych asi dokázal projít celým tímto sítem – tj. použít adresu kamarádky v USA, objednat přes proxy a zaplatit přes Gift Card, využil jsem nakonec služby Asistovaný nákup a nechal si to zásilkovou službou za pár dolarů celé objednat a zaplatit – v osm večer jsem poslal peníze přes PayPal a objednávku, a kolem půlnoci mi přišel email, že je celá objednávka vyřízena.

Nechápu, k čemu jsou tato omezení, když jsou jednoduše prolomit?

Představte si, že jedete do USA, nakupujete a u pokladny vám řeknou, že nemáte U.S. kartu a že máte s nákupem smůlu. Nebo že když nemáte americké občanství (adresu), tak u nich prostě nenakoupíte. Možná je to přitažené za vlasy, ale mě to tak připadá.

Pokračování naleznete v článku Když obchodník nechce kšeft (2).

Prochaine | 14:23 | Nákupy v USA | Komentáře

Komentáře k příspěvku “Když obchodník nechce kšeft”

[] Pavel@cetoraz – 14. 10. 2009 15:06

Na to jsem narazil taky. I když jsem byl fyzicky v US, nedokázal jsem v Amazonu zaplatit českou visa kartou. Je to nějaký jejich vychytaný systém autorizace přes banky, adresy bydliště atd. Když člověk vidí benevolenci při placení šeky (kdo to kdy viděl, že) nebo ukládání šeků a hotovosti přes bankomat, tak se tomu opravdu hodně diví.

Což mi připomíná, jak jsme platili nájem. Protože kancelář byla permanentně zavřená a majitelé chodili jen občas, nájemci vyplnili šek a hodili ho škvírou mezi prosklenými dveřmi. Každý týden tam ležela pěkná hromada 🙂

[] Prochaine – 14. 10. 2009 15:09

Jedna věc je Billing Address a druhá věc je Delivery Address. S tím jsem u Amazonu neměl nikdy problém.