Nepoužitelné počítače
Denně narážím na limity dnešních počítačů a vůbec všeho, co se kolem toho točí a získávám pocit, že počítače jsou ještě pořád určené poze zasvěceným odborníkům..
Představte si dva uživatele – jeden má notebook, druhý mobilní telefon – a chtějí se připojit k internetu někde mimo civilizaci. Ptali se mě, jak to udělají a raději jsem to rovnou vzdal. Šance, že se jim podaří obě zařízení správně propojit (kabel, bluetooth, infra), že počítač bude znát všechny potřebně drivery (nikdo u sebe nenosí instalační CD) a že se jim podaří vytočit správné číslo je naprosto mizivá – pravda, s posledním úkolem jim jistě hravě pomůžou na infolince.
Mě se jednou docela záhadným způsobem rozhodil GPRS profil na mobilu a pomohla až návštěva v obchodě mobilního operátora, kde mi slečna přislíbila zaslání nového profilu přes konfigurační SMS. To se povedlo a internet na mobilu šlapal (přes Operu Mini). Ale když jsem chtěl za několik týdnů provést připojení přes notebook, tak to nešlo. Mobil se připojil, ale ping nefungoval. Až po několika minutách na infolince jsme zjistili, že nový profil dostal vyšší ID, takže je nutné vytáčet *99***4#, místo *99#. Ach jo.
Minulý týden jsem kamarádovi přivezl nový notebook a ještě večer mi volal, že se mu podařilo jej připojit do bezdrátové domácí sítě – naštěstí tento úkon nevyžaduje víc, než kliknout na jméno sítě, zadat heslo a potvrdit – ale potřeboval by si ze stolního počítače přehrát nějaká data právě na onen nový notebook. Na jednom Windows XP Home, na druhém Windows XP Professional. Takže každý v jiné pracovní skupině, v síti se nevidí, nutno vyhledat podle IP, vysvětlit jak se IP zjistí, kam jej pak zadat, jak nasdílet adresář, když je v XP sdílení standardně vypnuté a nakonec se zjistí, že v jednom směru to jde a ve druhém nikoliv – aneb zatracený rozdíl v právech mezi Home a Professional. Věc, kterou bych na místě vyřešil za 10 vteřin trvá po telefonu 10 minut.
A to snad ani raději nemluvím o takových věcech, jako instalace ADSL routerů nebo bezdrátových připojení. Na druhou stranu bych bez toho neměl svojí práci…
A tak je to se vším… Stejné je to s autem. Když se mi tam něco rozbije, tak to nejsem schopen opravit sám a musím za servismanem. Stejně tak s počítačem. Musíme vycházet z toho, že (z mého pohledu) 80 procent lidí počítač používají, umí cosi spustit, napsat v tom nějaký ten text, ale cokoli jiného je nad jejich síly (a u aut je to stejné). Tak to je a jinak to nebude.