Česko jako automobilová velmoc
Před několika týdny jsem četl zajímavý článek od Pavla Kohouta Jak svět vidí slovenské reformy, kde jsem narazil na zajímavou větu:
Americký Business Week z července 2005 si povšiml, že Slovensko vyrábí ročně jeden automobil na šest obyvatel, což je největší poměr na světě.
To by znamenalo asi 850 000 aut ročně. Bohužel nevím, kolik automobilek na Slovensku je a kolik vozů doopravy vyrábí.
Každopádně v Česku máme automobilku Škoda Auto (s produkcí asi 450 000 vozů ročně) a TPCA (s plánovanou produkcí asi 300 000 vozů ročně). U TPCA šlo v první řadě o investici kolem 41 miliardy korun, ve druhé řadě se ČR po dlouhé době dostala z deficitu zahraničního obchodu. Navíc mělo zahájení výroby kladný dopad na dlouhodobý růst HDP, který ve druhém čtvrtletí dosáhl 5,1% (meziročně).
Dnes jsem zaznamenal další dobrou zprávu, kterou je plán automobilky Hyundai postavit v ČR za 46 miliard korun továrnu na výrobu automobilů s roční produkcí 300 000 vozů. Jednou z lokalit, kdy by továrna mohla stát je Ostrava, kde je v současné době relativně vysoká nezaměstnanost. Továrna by vytvořila asi 3000 pracovních míst, a další místa by se v kraji vytvořila u případných dodavatelů. Více na Patria: Hyundai chce v ČR postavit továrnu.
Tím by se v ČR vyrábělo přes 1 milion vozů ročně.
Doplněno
Ještě bych rád vysvětlil, že tím v žádném případě nechci porovnávat ČR a SR. Každá nová automobilka a každé vyrobené (a případně vyvezené) auto je jen a jen skvělá zpráva pro ekonomiku v ČR i SR.
Dále jsem vědel o VW v Bratislavě, ale nikde jsem nehledal čísla. A také jsem vědel o Kia (někde jsem to viděl vtipně zapsané jako SlovaKia), ale o Peugeot Trnava jsem neměl tušení.
V Bratislave momentalne funguju VW.