Úterý, 27. září 2005

Česko jako automobilová velmoc



Před několika týdny jsem četl zajímavý článek od Pavla Kohouta Jak svět vidí slovenské reformy, kde jsem narazil na zajímavou větu:

Americký Business Week z července 2005 si povšiml, že Slovensko vyrábí ročně jeden automobil na šest obyvatel, což je největší poměr na světě.

To by znamenalo asi 850 000 aut ročně. Bohužel nevím, kolik automobilek na Slovensku je a kolik vozů doopravy vyrábí.

Každopádně v Česku máme automobilku Škoda Auto (s produkcí asi 450 000 vozů ročně) a TPCA (s plánovanou produkcí asi 300 000 vozů ročně). U TPCA šlo v první řadě o investici kolem 41 miliardy korun, ve druhé řadě se ČR po dlouhé době dostala z deficitu zahraničního obchodu. Navíc mělo zahájení výroby kladný dopad na dlouhodobý růst HDP, který ve druhém čtvrtletí dosáhl 5,1% (meziročně).

Dnes jsem zaznamenal další dobrou zprávu, kterou je plán automobilky Hyundai postavit v ČR za 46 miliard korun továrnu na výrobu automobilů s roční produkcí 300 000 vozů. Jednou z lokalit, kdy by továrna mohla stát je Ostrava, kde je v současné době relativně vysoká nezaměstnanost. Továrna by vytvořila asi 3000 pracovních míst, a další místa by se v kraji vytvořila u případných dodavatelů. Více na Patria: Hyundai chce v ČR postavit továrnu.

Tím by se v ČR vyrábělo přes 1 milion vozů ročně.

Doplněno

Ještě bych rád vysvětlil, že tím v žádném případě nechci porovnávat ČR a SR. Každá nová automobilka a každé vyrobené (a případně vyvezené) auto je jen a jen skvělá zpráva pro ekonomiku v ČR i SR.

Dále jsem vědel o VW v Bratislavě, ale nikde jsem nehledal čísla. A také jsem vědel o Kia (někde jsem to viděl vtipně zapsané jako SlovaKia), ale o Peugeot Trnava jsem neměl tušení.

Prochaine | 18:01 | Nezařazené | Komentáře

Žádný komentář k příspěvku “Česko jako automobilová velmoc”

[] rony – 27. 09. 2005 18:35

V Bratislave momentalne funguju VW.

[] Prochaine – 27. 09. 2005 18:44

[1] A jiná automobilka na Slovensku není?

[] jilm – 27. 09. 2005 19:26

Je tam taky Hyundai, respektive její vedlejší značka Kia.

[] jilm – 27. 09. 2005 19:27

Ještě Hyundai, respektive její vedlejší značka Kia.

[] Markoff – 27. 09. 2005 20:32

uvedeny udaj ktory uvadzas je samozrejme volovina, v sucasnosti Slovensko nie je jednotka, Slovensko bude jednotka po nabehu vyroby PSA a KIA, aktualne u nas vyraba len VW Bratislava, od roku 2006 ma nabehnut aj PSA (Peugeot) Trnava, KIA (Hyundai) Zilina po ktorych nabehu budeme jednoznacne jednotky v pocte aut na hlavu, navyse KIA zvysila vyrobu z planovanych 200tis na 300tis co malo za dosledok aj navysenie statnej vypomoci a predrazenie tejto investicie pre nas

[] Markoff – 27. 09. 2005 20:39

tych aut po dostavani fabrik PSA a KIA by malo byt vyrobenych urcite okolo 600-1000tis. co je pri polovicnom pocte obyvatelov ekvivalent 1200-2000tis. aut co nebudete mat ani nahodou ani ked u vas bude Hyundai (o com sa este len rozhoduje medzi vami a Madarmi), bohuzial presny udaj o pocte vyrobenych aut vo VW, ani planovanu vyrobu PSA neviem, viem len ze KIA planuje 300tis

[] Markoff – 27. 09. 2005 20:58

OK, tak som zistil tie pocty aut: VW Bratislava – real. 280tis. (2003), 224tis. (2004), plan 220tis. (2005) KIA/Hyundai Zilina – plan. 300tis. Citroen/Peugeot (PSA) – plan. 300tis. takze 220+300+300=820tis. aut na 5.3mil ludi, po nabehu vyrobi 1 auto na 6.5 ludi, Cesko by tak muselo vyrobit 10mil / 6.5 = 1.5mil. aut inak prevodovky: Getrag Ford Kosice – plan 300tis. prevodoviek VW – real. 358tis. prevodoviek (2004) ale je to beztak jedno, je jedno kto je prvy, podstatne je co to znamena pre nas export a zamestnanost, ci sme prvi alebo piati je uplne jedno

[] rony – 27. 09. 2005 21:03

ako malo viete o Slovensku 😉 Prochaine mal hodne presny odhad avsak po nabehu oboch pripravovanych automobiliek. sucasnost je 200 tisic aut rocne – zavod VW. Rozdiel vznikol tym, ze to je uz ista rocna produkcia v troch zavodoch, kedze dva sa uz stavaju – cize vo vseobecnosti sa uz "akoby" uvazuje dopredu v hodnoteni krajiny.

[] The Zero – 27. 09. 2005 22:19

> Každá nová automobilka a každé vyrobené (a případně vyvezené) auto je jen a jen skvělá zpráva pro ekonomiku v ČR i SR. A až dojde ropa? 😀

[] Prochaine – 27. 09. 2005 22:26

[9] Myslel jsem to tak, že je pro ČR a SR lepší, když je auto vyrobeno tam a ne kdekoliv jinde v Evropě…

[] rony – 28. 09. 2005 09:19

[9] ak dojde, tak si musis uvedomit, ze nastanu tieto scenare: a) pohon bude nekompatibilnymi palivami a tym padom aj motormi ale fabriky technicky nezmenia nic – vzdy bude motor trochu kovu, trochu pohyblivych casti atd. b) k beznemu motoru sa doplni hybridny pohon (na elektrinu) ale nadalej sa moze vyrabat c) vo vacsom sa prejde na alternativne paliva

[] jilm – 28. 09. 2005 11:16

Až dojde ropa, tak postavíme dalších deset Temelínů a budeme jezdit na elektřinu, respektive na vodík. 🙂