Neděle, 23. listopadu 2008

Autem do Běloruska



Od našeho výletu do Běloruska už utekly tři měsíce a konečně se dostávám k tomu, abych celou akci (hlavně z cestovatelského hlediska) popsal a shrnul.

Výběr dopravy

Kamarád nás pozval do Běloruska (dále jen BY), konkrétně do hlavního města Minsk a byla by škoda takovou možnost nevyužít. Než jsme začali řešit vízum, bylo potřeba rozhodnout se, jak se tam dostaneme – v úvahu připadali tři možnosti: letadlo, vlak a auto. Letenka vycházela kolem 10 000 Kč (zpáteční) a letí se tam asi 2 hodinky. Vlakem trvá cesta asi 22 hodin a stojí 4000 Kč (bez zákaznické slevy) nebo 3400 Kč (se zákaznickou slevou) – a je povinně lůžkový/lehátkový, což může být docela příjemné. Autem trvá cesta nějakých 18 hodin a vyjde na 4500 Kč (za auto), což při třech lidech (v našem případě) dělalo 1500 Kč na hlavu. Výběr byl jasný.

Přípravy

Jak jsem zmínil, měli jsme jet tři a bylo potřeba zařídit vízum – čehož jsem se po zkušenosti s vízem do USA trochu obával. Vízum je jednovstupové a stojí €60. A podle všeho to není jen formalita, neboť je potřeba mít pozvání, což my jsme naštěstí měli a to z míst nejvyšších. Běloruské velvyslanectví mám naštěstí za rohem, ale nejprve je nutno podat žádost (plus fotka a pas), pak dostanete složenku se kterou musíte do kterékoliv pobočky ČSOB, tak složíte eura v hotovosti a s potvrzením opět zpátky na ambasádu. Pak jen zbývá týden počkat. A nutno dodat, že když úředník viděl naše pozvání, tak se mohl roztrhat aby nám s vyplněním formuláře pomohl a všechny chybičky za nás rychle opravil.

Krom toho jsem ještě zkontroloval zelenou kartu a zakoupil hasící přístroj (v BY nutné). Na zelenou kartu jsou obzvláště natěšení, protože tam můžete mít kolonku „BY“ přeškrtnutou a oni vám budou moci prodat svojí „strachovku“, ale o tom až dále.

Cesta

Na cestu jsme se vydali ve středu 20. srpna kolem 20.00 a rozhodli se držet se trasy Praha – Český Těšín – Varšava – Minsk. Jako zkušený řidič jsem byl vykázán od volantu s tím, že má chvíle teprve přijde a tak jsem první část v podstatě proklimbal a za volant se dostal kolem půlnoci někde u Českého Těšína. Podle Google Maps jsem věděl, že až do Varšavy se pojede po čtyřproudovce, ale co jsem následně viděl na vlastní oči se s rychlostní komunikací nedá vůbec srovnávat – každé 2–3 km zpomalení, semafor, přechod. Navíc kvalita asfaltu opravu žalostná. Tankujeme a čeká mě 5 hodin pekla. Za svítání na mě přichází krize, ale vjíždíme do Varšavy, kde i přes navigaci drobně bloudíme. Po chvilce nalézáme správný směr a jedeme na Brest.

Běloruská dálnice M1

Zbývá asi 180 km na hranici s Běloruskem a já se opět dostávám do formy. Zdá se, že právě tato část cesty bude nejnáročnější. Jen obyčejná silnice 1. třídy, velký provoz, hodně nákladních vozidel a hovada, kteří se nebojí udělat si ze dvouproudé komunikace hned čtyřproudovou. Na několika místech pokládka nového asfaltu či frézování vozovky. Celkově je tento úsek dost o držku a hned vidíme, jací jsou polští řidiči střelci.

Je kolem 8.00 a přijíždíme k hraničnímu přechodu Terespol – Brest. Přes polský přechod je to hračka, přesto chtějí vidět malý techničák a na několika místech kontrolují zda sedí VIN. Pouští nás. Přejíždíme hraniční řeku a začínáme mít obavu. U první závory dostaneme imigrační karty a vozidlovou kartu a pokyn jak je vyplnit, není to nic těžkého a za minutku to máme připravené (jméno, číslo pasu, datum narození, kam jedeme, na jak dlouho, adresa pobytu, atd.) Přijíždíme k samotnému přechodu. Jsme první. Chvilku trvá, než pochopíme, že máme jít k budce opodál vyřídit si „strachovky“ – v podstatě zdravotní pojištění pro pobyt na území BY; nevím jaká je taxa, ale platili jsme každý €1. Vracíme se k autu. Chvilku si nás nikdo nevšímá a už nás zase posílají k jinému okénku, kde paní kontroluje malý techničák a zelenou kartu; zapisuje něco do vozidlové karty a opět se vracíme k celníkům. Ještě se ptají zda budeme něco proclívat, vezmou si pasy, zkontrolují a konečně dostáváme pokyn, že můžeme jet. Takhle to vypadá jako hračka, ale strávili jsme tam přesně hodinu a měli velké štěstí, že jsme tam byli první. Za námi přijelo kolem desítky vozidel a počítám, že si tam chvilku počkali.

Je devět hodin SELČ, takže přeřizujeme na deset hodin běloruského času a míříme dále na východ. Projíždíme Brest a následujeme ukazatele na Minsk – jediné slovo, které je psané azbukou i latinkou. U jedné z prvních benzínek zastavujeme, bereme plnou (nafta za 16,70 Kč/litr), kupujeme něco k pití a střídáme se v řízení. Máme před sebou posledních 350 km. Jedeme po dálnici M1; na dvou místech se vybírá mýtné, celkem $3 a není možné platit běloruskými rubly (jen dolary, eura nebo ruské rubly). Jinak kvalita silnice na vysoké úrovni a po polském očistci je to opravdu paráda a navíc provoz žádný. Na začátku se smí jen 90 km/h, později 120 km/h – tohle jsou silnice, kde se tempomat obzvlášť hodí. Trošku v nás zatrne, když asi 50 km před Minskem míjíme ceduli Москва / Moskau (asi 700 km vzdušnou čarou). Ještě jedna zastávka na čůrání a jsme v cíli. Do Minsku přijíždíme kolem 14.00.

O pobytu se případně rozepíšu jindy…

Cesta zpět

Vzhledem ke zkušenosti s cestou tam, už byla cesta zpět skutečná formalita. Trapas byl u benzínky – v Bělorusku se totiž platí předem, ale když dostatečně naléháte, tak jsou ochotní cizincům z tohto požadavku slevit. Jen je nutné říct měnu ve které budete tankovat (BYR, RUB EUR, USD) a tu je nutno dodržet; bohužel jsme si špatně spočítali kolik se nám do auta vejde nafty a náš úmysl utratit všechny zbývající ruble se trošku nepovedl, protože nám chybělo asi 20 000 BYR a paní nebyla příliš ochotná přijmout zbytek v eurech. Nejdříve chtěla volat milici, ale nakonec si €5 vzala a ukázala kam máme jít. Na hranicích po nás chtěli zaplatit €1 a nebyli schopní vysvětlit za co. Nejprve to vypadalo, že tam nebude ani noha, ale zničeho nic se objevila slušná kolona. Všechny okénka jsme tentokrát oběhali velmi rychle, ale u „transport control“ nebyla paní schopná pochopit, proč mám v malém techničáku uvedeno „vozidlo nákladní skříňové“ a v zelené kartě „osobní automobil“ a nutno říct, že se jí to nelíbilo natolik, že potkat jí cestou tam, tak nás asi do BY ani nepustí. Bohužel tím to nekončilo a ještě nás čekal potupný vstup do Polska – hlavně proto, že do fronty EU se řadili i Bělorusové. Nakonec jsme cestou zpět strávili na hranici skoro 2 hodiny.

Mě opět čekala cesta přes Polsko a nechal jsem se tentokrát vést podle navigace s tím, že se Varšavě úplně vyhneme – což byla velká chyba. Navigace nás vedla po silnicích třetí třídy, které z velké části měli odfrézovaný povrch, ale jaksi zapomněli na položení asfaltu nového. Někdy nad ránem jsme dojeli k první benzínce na hlavním tahu Varšava – Český Těšín, něco malého pojedli a já na zadním sedadle usnul. Někde u Ostravy jsem pak opět sedl za volant a řídil až do Prahy, což už byla jen hračka – troufal bych si říct slovy Dakarského žargonu „spojovací etapa“.

Toliko z výpravy do Běloruska z pohledu „cesty autem“.

Prochaine | 20:47 | Auta | Komentáře

Komentáře k příspěvku “Autem do Běloruska”

[] Nora – 19. 12. 2008 13:34

No tak to je nádhera! Já jsem chtěla jet autem na Ukrajinu (východ jako východ!,o), ale nakonec z toho sešlo (zima, byly jsme jenom dvě holky, au). Budeš taky psát o tom, jaký to tam bylo a jestli všichni Bělorusané jsou nevzdělaní a opilci?,o)

[] Prochaine – 19. 12. 2008 18:21

[1] V první řadě se pokusím ještě nějaké zkušenosti popsat, ale je fakt, že už je to skoro půl roku. A také se do Běloruska opět chystám, takže pokud nesepíšu zkušenosti předchozí, tak určitě následující ano.
Každopádně pro další turisty, kteří se rozhodnou jet autem bude jistě tento článek přínosem. Musím přiznat, že jsem z toho měl původně velké obavy, ale nakonec to byla docela legrace. Naštěstí jsme nějaké znalosti ruštiny měli, ale nakonec nám vše prošlo, když jsme začali dělat že nerozumíme, to je asi nejlepší taktika 🙂