Pondělí, 3. června 2013

Vltavská kaskáda během povodní



Že by Vltavská kaskáda měla zachránit Prahu před povodněmi je mýtus a od roku 2002 to snad už konečně všichni vědí. Nemohu si však pomoci ohledně toho, že na případné množství vody mohli být (hrázní) trochu připravení.

V článku Vltavské přehrady jsou plné. Kaskáda to zvládne, věří správa povodí tvrdí mluvčí Povodí Vltavy Michaela Pohůnková, že nádrže na kaskádě už týden upouštěly vodu. Já tvrdím, že to není pravda.

Z následujících grafů je vidět, že k žádnému vypouštění nedocházelo a že ještě ve čtvrtek bylo hlavním cílem přehrad vyrábět elektrickou energii.

slapy Vodní nádrž Slapy

orlik Vodní nádrž Orlík

Místo, aby ve čtvrtek ráno obě přehrady vypouštěly na Prahu co nejvíce vody bylo (s ohledem na nulová protipovodňová opatření v Praze) možné, tak veškerou vodu akumulovaly v zásobním prostoru, aby přes den bylo možné (v době špiček) spustit turbíny.

Přitom přehrady mohly na Prahu už v té době pouštět kolem 350 m3/s vody, což s Berounkou (která v té době měla kolem 100 m3/s) to dělalo bezpečných 450 m3/s vody. Dokonce se domnívám, že by bylo možné za bezpečné považovat hodnoty kolem 500–750 m3/s vody – přesná čísla jsem zatím nenašel, ale někdo mi psal, že bezpečné by mohlo být až 1500 m3/s, což odpovídá 3. stupni povodňové aktivity a skoro 5ti-letému průměru (v Praze-Chuchli). Místo toho šlo ze Slap na Prahu až do sobotní půlnoci slabých 200 m3/s a ještě v neděli dopoledne asi 300 m3/s vody.

V článku Zareagovala Praha na nebezpečí povodně včas? pak Jiří Friedel, ředitel závodu Dolní Vltava, říká, že by se do razantnějšího upouštění z vltavských vodních děl rozhodně dříve nepustil: „Reagovali jsme na předpověď, kterou jsme měli k dispozici ve čtvrtek a pak v pátek… Nebyla žádná předpověď, která by ukazovala na tak velkou povodeň. Nebylo možné na tuto meteorologickou situaci reagovat dříve.“

Ještě doporučuji článek z roku 2002 Mýtus jménem Vltavská kaskáda a dnešní článek Vody je hodně, přehrady plné, ale v roce 2002 byla situace horší.

Doplněno

Premiér Petr Nečas by si mohl odpustit poznámku, že na přehradě Orlík je ještě značná rezerva – viz článek Vltavská kaskáda nemůže té povodni zabránit, řekl Nečas. Dle grafů je jasné, že ve 13. hodin již na Orlíku žádná rezerva nebyla.

Doplněno 5. 6. 2013

Abych byl přesný, tak v sobotu ráno (1. 6. 2013 v 7.00) byl na Orlíku stav 348,69 m.n.m., což dle tabulek odpovídá asi 600 mil. m3 vody. Vodu (na Slapy) začala přehrada pouštět v noci z neděle na pondělí a to za stavu 353,52 m.n.m., což odpovídá 714 mil. m3 vody. Těch sotva 5 m dělá docela divy a odpovídá to asi 114 mil. m3 vody.

 Detailní grafy

slapy-detail Slapy orlík-detail Orlík

Články na internetu

Prochaine | 21:45 | Povodně | Komentáře

Komentáře k příspěvku “Vltavská kaskáda během povodní”

[] rejpal – 04. 06. 2013 08:09

Není třeba komenmtář. Jenom doplním… ten kdo se zajímá o Lipno a „občas“ se u něj zastaví tvrdí: Tolik vody co bylo v nádrži ještě minulou neděli nebylo v Lipně 11 let – Minulých 10 let bylo Lipno min. o 80 cm níž … proč ne letos??? Elektřina ?? Holanďani ??

[] radek – 04. 06. 2013 08:34

Absolutně s vámi souhlasím, to že bude silně pršet laická veřejnost věděla z běžných mediálních zdrojů již minulý týden v pondělí (na internetu bylo spousta článků o silných deštích 70mm/m2…). Jen ze zajímavosti jsem v průběhu minulého týdne sledoval průtok na stránkách PVL a nic nenaznačovalo nějaké upouštění. Zajímalo by mne kde přišel dosazený Pražský primátor k informaci o upouštění kaskády v předstihu o které informoval v médiích…

[] Honza – 04. 06. 2013 12:53

70 mm srazek za den muze spadnout v lete prakticky kdykoliv. Kdyby na vsech prehradach reagovali vypoustenim s kazdym podezrenim na dest, nemohla by v nich temer nikdy byt voda. Je treba si uvedomit, ze Vltavou v Praze ted tece 20x vice vody nez obvykle. Tzn., ze to vypousteni by byvalo muselo byt pomerne razantni, aby melo nejaky smysl. Pokud by se odehravalo pri kazdem podezreni na dest, asi by to znacne komplikovalo zivot vsem, kdo u reky bydli, podnikaji, rekreuji se…

[] jura – 04. 06. 2013 14:33

A jak si to upousteni predstavujete, vojin Kefalin?
Ja jen, ze ani pri preventivnim upousteni nesmi upousteni v zadnem pripade zpusobit zadny stupen povodnove aktivity, pokud vim tak dokonce s dost velkou rezervou do 1. stupne.
A ridit se jinou predpovedi pocasi nez na 3 dny dopredu je nesmysl neskutecny. Uspesnost takove predpovedi je mensi nez 50 procent.
V tom detailnim grafu je videt, ze za za 3-4 dny pred povodnemi byla snizena hladina o 1 m. Kolik si predstavujete, ze lze za 3 dny upustit, abyste nezpusobil povoden? Nebo pokazde, kdyz meteorologove reknou, ze budou mozna deste, tak s tydennim predstihem vypustime prehradu?
A kdyz naopak zadne nebudou a bude sucho, tak co?
U me maji prehrady za 1. Holt, plebs musi mit vinika a nejsnazsi je to hodit na „zly“ CEZ. O CEZ si iluze nedelam, ale rekl bych ze spousta CEZobijcu by nutne potrebovala mit zkusenost Slovaku s italskym Enel, ktery koupil Slovenskou energetiku.

[] Prochaine – 04. 06. 2013 14:45

[4] Jura: Rozdíl mezi minimální a maximální provozní hladinou u Orlíku je 24 m, tak snad není nutné, aby byla rezerva 1 m, ale klidně mohla být rezerva 20 m, což u Orlíku představuje odhadem něco kolem 250 mil m3 vody. U Slap je to opět 24 m, ale tam to představuje něco přes 100 mil m3 vody.

[] jarmil – 04. 06. 2013 15:22

co si budem nalhávat, přehrada mohla být upuštěná více, ale po bitvě je každý generál… jen mě sere, že v Čechách nikdo neřekne, že udělal chybu, nikdo nepřizná, že za něco může, nikdo není za nic odpovědný a když už se musí někdo vyhodit, tak to odse*e stejně jen ten, který nic ovlivnit stejně nemohl

druhá věc je ta, že lidi v zátopových oblastech by potřebovali vypláchnout každej rok, aby si konečně už našli pro bydlení a pro podnikání nějakej víc suchej flek, je to jak bydlet pod sopkou a čekat kdy to vybuchne

[] jura – 04. 06. 2013 16:43

Prochaine:
A tech 24 m odpustite za 3 dny?
Verim tomu, ze platny rad provozovani tech prehrad spravne urcuje, kolik je mozne odpustit a kolik ne. V zadnem pripade nelze pred destem spustit prehradu tak, ze by kdekoliv mohla zpusobit 1SPA a to ani v kombinaci s naprosto neocekavanym destem behem tech 3 dnu odpousteni.
Jeste jednou – predpovedi pocasi na vice nez 3-4 dny se nema vubec smysl ridit.

[] jura – 04. 06. 2013 16:46

Prochaine:-
navic ta povoden byla v prve rade kvuli neregulovane Berounce, prictete si k tomu Sazavu, Rokytku, Botic, ktere se take rozlevaly a je to.

[] Prochaine – 04. 06. 2013 17:01

[7] Jura: Ale mít přehradu, ve které mám 1m rezervu je přeci také nesmysl. To tam pak vůbec nemusí být. Ty Kaplanovy (které jsou jak na Slapech, tak na Orlíku) fungují i při mnohem menších spádech – zrovna na Orlíku je těch 70m unikátní, ale vzhledem k nastavitelným lopatkám bude určitě fungovat i při polovičním spádu (doporučuji prohlédnout řez přehradou).
Vůbec by přeci nemuselo vadit, aby na přehradě bylo celoročně o 10 m nebo 20 m méně. Rekreanti snad těch pár metrů k vodě dojdou. Navíc předpokládám, že rekreace není hlavním úkolem těchto přehrad.

[] Bezy – 04. 06. 2013 19:06

K tomu snížení těch hladin. Nejen dle řádů není možné nějak razantně snižovat hladinu, jde i o nasycené břehy v okolí, které by vesele sjely do nádrže, pokud by se upouštělo větší rychlostí. Orlík i Slapy mají jako první účel využití energetiku a každý metr navíc je znát ve výrobě, takže proč by si to drželi níž. A taky jsou v manipul. řádech grafy určující minimální hladinu pro dané období, které zajistí, že bude v hrázi dost vody pokud by byl rok extrémně suchý a pod tyto grafy se nesmí prostě jít. No a nakonec k tý rekreaci, jistě by si to všichni došli, ale ono takových 10 výškových metrů je hodně. Pamatuju se na zimu kdy Slapy byly upuštěny o nějakých cca 6 m a tedy ty srázy k vodě plné kořenů a veškeré pontony s loděmi na suchu… no nevim zda by to někoho lákalo.

[] BlueScreener – 04. 06. 2013 21:03

Černobyl řídil politruk. Tady to je podobné. Škody by měl platit ČEZ, který to má pod palcem. Jenomže to by měl management menší odměny a tak radši Kalousek zavede povodňovou daň. No a když se to dobře podá tak z toho bude mít ještě spoustu hlasů pro svoji stranu. Národ sobě. Komu není rady tomu není vzájemné hospodářské pomoci.

[] karpi – 04. 06. 2013 22:54

@ Bezy – 04. 06. 2013 19:06

>> není možné nějak razantně snižovat hladinu, jde i o nasycené břehy v okolí, které by vesele sjely do nádrže, pokud by se upouštělo větší rychlostí

..no ale vždyť to se právě dělo: Orlík upouštěl podle těch grafů až do poledne v neděli 2.6. nějakých 250m a pak najednou skoro 2000… to není „větší rychlost“ ?? (nebo snad byly břehy málo veselé? )

>>Orlík i Slapy mají jako první účel využití energetiku

pokud ano, pokud by se takto směl veřejně vyjadřovat někdo kompetentní, .. že i za cenu povodňových škod… , není pak něco špatně? Důvodem vltavské kaskády by snad měl být v první řadě užitek lidí, ne? To byl snad prvotní úkol, proč se budovala, proč se stěhovaly vesnice a zatápěly vltavské kaňony..

Čemu na tom schvalovatelé manipulačního řádu zase nerozumějí??

[] Tomas – 04. 06. 2013 22:58

pozdrav zo Slovenska. Je evidentne, ze vodohospodari, hospodarili na svojom. Najviac ma ale pobavila veta, ze vysusene brehy Orliku by nelakali turistov… no to hej, a hlavne Praha v tom bahne bude super lakava. Dufam, ze tych hajzlikov, co mali mat priehrady pripravene na povoden pekne potrestate. (nie ako v SR, ked si u nas vodohospodari chovali rybky v protipovodnovom jazeru, ktore malo zachytit prival vody na Handlovu. Samozrejme jazero bolo plne pred dazdom… po dazdi a pretrhnuti hrazde uz nie 🙁 …zodpovednost nikde… hlavne, ze nam ti kapriky pekne rastu.

[] Honza – 05. 06. 2013 09:21

Jo jo, odpustíme ze slap 1000m3/s… to že Sázava, Berounka a všechno další dá dalších 1500 je přeci nepodstatné… pří 3. SPA už jsou některé nízké části pod vodou – minimálně náplavky a část Kampy…. takže je párkrát do roka vyplavíme, co kdyby náhodou?

Mimochodem sladké tajemství – když je voda v nádržích v takovym stavu jako teď, tedy zakalená a plná bordelu, tak se na turbínu nepouští protože by ní akorát poškodila… to trochu bourá celou tu konstukci s všemocným ČEZem, co?

[] Aleš – 05. 06. 2013 10:50

Honza: souhlasím, a navíc jsem nikde v tomto článku nenašel údaj o tom, že průměrný odtok(průtok Vltavy) je dle Wikipedie z Orlíku 85 m3/s.. a navíc z výše uvedeného grafu je zřetelné že Orlík odpouštěl již od minulého pondělí, kdy se ještě o žádných hrozících povodních nemluvilo.. a kde jsou další přítoky pod vltavskou kaskádou které byly také během víkendu vysoké..
a co se týče primárního účelu kaskády, prý je energetický, což by bylo logické, vzhledem k naddimenzovanému a energeticky náročnému těžkému průmyslu, který tu před rokem 1989 byl.. hlavně v té době kdy se toto vodní dílo stavělo..
a uvažuje někdo o celkovém objemu srážek který během víkendu do Vltavy natekl???(jednoduchý výpočet: 12774 mil. m2(pocha povodí Orlíku)* 0.05m(uvažuji o srážkách 50 mm během 24 hodin, bylo jich více)=cca 638 mil m3 vody… tím nechci nikoho omlouvat, jen se snažím uvažovat logicky..

[] Ondřej T. – 05. 06. 2013 10:51

Přiznám se, že namísto několikamiliardových ztrát v rozpočtu díky škodám po povodních bych raději určitě nejen já, ale i zbytek republiky platil nějakou dobu dražší elektřinu (kvůli nemožnosti její výroby na vodních dílech). Ono sice už skoro týden lilo bez přestání jako z konve, ale vodohospodáři nevěděli, že bude vody tolik – smát se či plakat, toť otázka. Radši smutné strmé břehy přehrad než bahno ve velkoměstech. Praha to ustála jakž takž, hlavně historické centrum, ale Děčín, Ústí a dál města v Německu, to je moc.

Jen doplním, že lživou zmínku o tom, že vltavská kaskáda už týden upouští vodu zveřejnila iDnes s odkazem na vyjádření tiskové mluvčí Povodí Vltavy Michaely Pohůnkové. iDnes moc nemusím, ale nepředpokládám, že tohle naprosto konkrétní vyjádření si žádný jejich masabob nevymyslel.

[] pomsta jouzovy – 05. 06. 2013 13:53

Dvě Faktické:
– Slapy podle http://www.pvl.cz za celý týden nešly přes 100m3/s
– Podle grafů je vidět, že hladina Orlíku celý týden klesala (takže asi odpouštěli ?)

Pokud bychom věděli kolik m3 může téct Prahou aby Kampa nepřetekla, tak se můžeme bavit o součtu „neregulované“ Berounky a Orlíku – tedy o tom, jak rychle je možno Orlík odpouštět.

A nakonec, já to beru tak, že kaskáda má chránit před povodněmi, pravidelnými každoročními.
Přes Orlík nakonec tekla 50letá voda a ….. nakonec ta přehrada dala čas Praze, aby vyklidila prostory, postavila hráze.

[] JJ – 05. 06. 2013 14:49

Už pře 10 dny nám na zahradě čvachtala voda, jsme na kopci, ale na jílu. Bylo jasné, že už se to nemá kam vsakovat, k tomu neustálý déšť. Minulý čtvrtek se manžel ptal dobrovolného hasiče zda se připravují na záplavy. Ne, proč? Předpovědi nasvědčovaly, že bude dále pršet, proto nechápu postoje odborníků k vltavským kaskádám. Spíš tuším, že tu byly jiné finanční zájmy než ochrana majetků lidí. Super, vydělali jste možná pár milionů navíc, teď zaplatíme pár miliard na škodách.
Díky za článek a FAKTA. V televizi je to cílená manipulace, veřejně lžou.

[] SID09 – 05. 06. 2013 18:13

Konečně jsem našel objektivní článek o funkci Vltavské kaskády během povodní. Máte prakticky totožný názor jako já.
Navíc jsem byl svědkem, jak to prasili na Lipně s odpouštěním. To nebylo hospodaření s vodou, to byla prasárna !!!!!

[] Jan – 05. 06. 2013 19:30

Dřív bývala rezerva na Orlíku po celý rok, ne jen před deštěm. Jenže teď je rezerva minimální. Je zbytečné hovořit o včasném upouštění. Přehrada má 90 km na délku a ta v podstatě trocha vody co napršela by neznamenala ohrožení. Je nesmysl tvrdít, že vždy byla přehrada kvůli výrobě energie. To je platné až dnes a zadržování vody je až na třetím místě. Všichni jen oblbují občany svými výmysly a záměrně manipulují s fakty. Až němcům docvakne jak to celé je, asi se bude ČR potom divit.

[] Honza2 – 05. 06. 2013 20:15

…až na pár přátel ČEZu se shodneme na tom, že „manipulace“ s vodou v kaskádě byla nesmyslná a že vodohospodáři mají lví podíl na průběhu a katastrofálních následcích povodní v posledních letech. Argumenty vodohospodářů jsou plné očividných lží. Je to jasné každému, kdo umí číst grafy hladin a odtoků z přehrad a sledovaných míst na neregulovatelných řekách. Hezky si o tom pokecáme, ale příště se bude situace opakovat přestože je to případ pro tribunál. Nikdo z nás si ale nesedne a nepodá žalobu na neznámého pachatele. Pachatel může být hrázný, který zaspal, nebo tlak ČEZu, nebo nařízení z doby Marie Terezie, nebo nejvyšší státní zájem. Nebude-li žalobce, nebude se s tím nikdo vážně zabývat.
Politik, který se s problémem skutečně seznámí (naučí se číst ty grafy a zjedná nápravu v manipulaci s kaskádou) má šanci vyhrát příští volby. Politik, který vypustí z huby suchou proklamaci že sníží průtok z přeplněných přehrad stojí za bačkoru. Normální trouba.

[] jogín – 06. 06. 2013 12:08

Pokusil jsem se uvést odkaz na tyto stránky v příspěvku na Aktuálně- od té doby mám přístup zakázaný. Tuhle informaci je potřeba potlačit.

[] Lada – 06. 06. 2013 12:26

Zdá se mi,že těch povodní je teď nějak mnoho.Před rokem 89 si jich tolik nepamatuji.Že by elektrárenské loby spíše hledělo na své zisky.

[] frýda – 06. 06. 2013 22:47

Zatím je to ještě dobrý, že nemluví pravdu ani gen. ředitel povodí ani ostatní ředitelé povodí ani ministr zemědělství ani předseda vlády, jde pouze o vodu, máme sice doma trošku vlhko a mokré nohy, ale voda má jednu dobrou vlastnost, ona jednou odteče a jednou vyschne. Až nebude mluvit pravdu předseda úřadu pro jadernou bezpečnost a gen. ředitel atomové elektrárny, ministr životního prostředí a předseda vlády po havárii atomové elektrárny, tak to bohužel nikdy neodteče a nikdy nevyschne, pouze budeme mít v těle spoustu nádorů, naše děti budou mít tři ruce a jednu nohu a hadrem to nevytřeme.

[] Bubák – 07. 06. 2013 10:54

Protože více dochází ke klimatickým změnám na Zemi, je jasné, že se podobná deštivá období budou opakovat. Vzhledem k následkům bude třeba přehodnotit Funkci Vltavské kaskády a technicky a legislativně ji upravit. Není to jen možné, je to nutnost.
Bez ohledu na možná období sucha. Současný stav tak jak je nastaven, je téměř soudně postižitelný, z důvodu neúměrného Obecného ohrožení. A nelze se ohánět nemožností regulace dalších řek, ba právě proto. A další „hlavní funkce Kaskády“ budou muset utrpět poněkud větší míru kompromisu bez přívlastků.

[] R-man – 07. 06. 2013 12:10

2Bubak:
„Protože více dochází ke klimatickým změnám na Zemi, je jasné, že se podobná deštivá období budou opakovat.“
Vzhledem k tomu, ze umime cerpat vodu na kopec, ale neumime ji ucinne regulovat v udolich, bude potreba se prestehovat.

[] frýda – 08. 06. 2013 08:47

Ve čtvrtek 30.5. v 10:00 ráno (ze čtvrtka na pátek začalo vydatně pršet) jsem byl osobně u jezera Slapské přehrady, mírně pršelo a co je důležité, že hladina vody byla na letním maximu a možná i více, takže Slapská přehrada žádnou rezervu neměla. To, co jsem viděl na vlastní oči se naprosto rozchází s informací generálního ředitele, ministra zemědělství i předsedy vlády, že Vltavská kaskáda byla vypouštěna již od začátku týdne a že bylo vše v pořádku a víc se pro to udělat nedalo. Bylo by zajímavé si vyslechnout člověka, který byl u jezera Orlické a Lipenské přehrady. Toto tvrzení je výsměchem všem postiženým lidem, kteří prožívají osobní tragedii a myslím, že opatření, za které je odpovědný gen. ředitel Povodí Vltavy odpovídá tomu, že tento člověk žádné vodohospodářské vzdělání nemá, jak uvedla CT24. Tento člověk byl jmenován do funkce po příchodu ministra zemědělství Bendla a podle společných názorů těchto pánů, že bylo vše v pořádku, to svědčí, že mají vztah spíše kamarádský než profesní. Je mi líto všech povodní postižených lidí.

[] JKs – 09. 06. 2013 10:34

Jak je vidět upoštět se začal jen Orlík, Slapy zřejmě vyráběly elektřinu. Jak je vidět v :
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vltavská_kaskáda
Tak přehrady Slapy vyrábí 144 MWh x 3.Kč cca 0,5 mil. Kč za hod. Ať tedy zaplatí povoďnové škody Čez ze svých horentních zisků, když se jich nehodlá vzdát ani za cenu ztráty majetku desetitisíců lidí a 10 lidských životů, a když jim to zákonodárci svou mantrou viZ:
http://zpravy.idnes.cz/otazky-a-odpovedi-k-prehradam-pri-povodnich-fea-/domaci.aspx?c=A130606_214602_domaci_brd
umožňují.

JKs

[] mard – 09. 06. 2013 14:03

Teda, tady je rozumbradů a brouků pytlíků… Hlavně že si dnes spoustu idiotů postaví barák nebo firmu v zátopovém pásmu a my ostatní jim přispíváme z daní na odstraňování škod 🙁

[] pepa – 10. 06. 2013 09:28

Vltavská kaskáda teoreticky může zadržet až 1,5miliardy kubíků vody!!!
Když se ale neodpustí tak zadrží velký kulový.Neodpouštění přehrad je prachobyčejný zločin za který by měli kompetentní osoby pikat.Postižení lidé by měli podat hromadné žaloby jak na stát tak i na konkrétní osoby které jsou za to odpovědné..

[] Honza2 – 10. 06. 2013 16:01

Reaguji na frýdu [28]. Jak jsem tu psal 5. 6. mám to načtený a navíc mám na Orlíku loď přivázanou jen tak u pařezu, takže se musím starat. Proto dobře vím jak to na Orlíku probíhalo:
– na přelomu dubna a května byl stav cca 345m.n.m. tj. bezvadná rezerva cca 8m pod přetečením (asi kvůli sněhu)
– ale 10. května už byla voda až do lesa tj. přes 350m a ta byla udržována až do pondělí 27. 5.
– od pondělí skutečně zvýšili průtok elektrárnou a koncem týdne jela elektrárna celý den takže voda klesla na 349m což zdaleka není rezerva pro avizovanou vodu a odtok elektrárnou představoval jen zlomek přítoku z jihu
– 1. a 2. června již začala hladina prudce stoupat (přibližně 1m za 4 hodiny) takže v neděli večer byla dosažena maximální retenční hladina a bylo třeba jednat
– na Orlíku otevřeli přepady a v neděli o půlnoci již teklo korytem pod přehradou cca 1900 m3/s, to 6x více než v předchozím týdnu kdy v klidu vyráběli elektriku; všechna tato voda se valila do naplněné Slapské přehrady a co se stalo pak už víme všichni.

Takhle nesmyslně probíhala manipulace s hladinou kaskády před povodní. Vltavská kaskáda samozřejmě nemůže povodni zcela zabránit, ale může velmi účinně omezit špičku průtoku a roztáhnout zvýšený průtok na delší dobu. K tomu je ovšem potřeba:
– udržovat trvale přiměřenou retenční rezervu na obou hlavních přehradách
– reagovat na každé varování před vydatným deštěm a včas dále odpouštět
– odtranit všechny současné pracovníky odpovědné za provoz kaskády a postavit je před tribunál

[] Ivan1 – 21. 06. 2013 18:00

S příspěvkem pana Honzy2 se plně ztotožňuji. Navíc bych chtěl poukázat na to, jak nesmyslné argumenty používají někteří naši politici včetně premiéra Nečase, aby ospravedlnili jednání příslušných odpovědných orgánů během povodně. Často tvrdí, že i kdyby byly přehrady vltavské kaskády prázdné, tak by povodni stejně nezabránily a naplnily by se za 1 – 2 dny. Toto je naprostý nesmysl! Jenom přehrady Slapy a Orlík mají dohromady objem cca 1 000 000 000 m3. Během hlavního náporu povodně (2. 6. – 13. 6.) přiteklo dle údajů Povodí Vltavy do nádrže Orlík přibližně 994 032 000 m3 vody. Obě nádrže by se tedy úplně naplnily za předpokladu, že po uvedenou dobu nebude z přehrady Slapy žádný odtok! Celou povodeň na Vltavě by tak tyto dvě přehrady zcela absorbovaly! Přehrady nelze samozřejmě udržovat prázdné, ale zvýšením retenčního objemu by se přece jen dosáhlo podstatného snížení povodňových špiček a zabránilo tak např. přetečení protipovodňových bariér, ke kterému na některých místech došlo. Bylo by dobře, kdyby si toto naši politici uvědomili a nešířili uvedené nesmysly! Oni občané nejsou takoví hlupáci, za jaké je považují.
Další pochybný argument spočívá v tvrzení, že hladinu v přehradních nádržích Slapy a Orlík nelze snížit z důvodu zachování max. výroby el. energie. K tomu možno pouze dodat, že výroba el. energie ve všech našich vodních elektrárnách představuje 2 – 3 % z celostátní produkce. Výroba v elektrárnách Slapy a Orlík hraje tudíž naprosto bezvýznamnou roli a její snížení o několik procent by vůbec nestálo za řeč!
Trvalé snížení hladin v přehradách Slapy a Orlík by ovšem narušilo splavnost vodní cesty z Prahy do Českých Budějovic, jejíž realizace pomalu postupuje. Zajištění splavnosti vyžaduje udržovat hladinu ve slapské nádrži ve výši 270 m.n.m. a orlické nádrži 350 m.n.m. Za této situace pak zbývá v obou nádržích retenční rezerva 1 – 3 výškové metry, což je naprosto nedostatečné. Zde došlo k pochybení již při projektování výstavby přehrad na Vltavě, při kterém byla ochrana před povodněmi značně zanedbána.