Aero Vodochody – vzestup a pád
Továrna Aero Vodochody vyráběla v letech 1963–1974 proudový cvičný letoun Aero L-29 Delfín a vyrobila jich kolem 3500 ks. V letech 1970–1997 zde byl vyráběl proudový cvičný letoun Aero L-39 Albatros a uvádí se, že jich je kolem 2800 ks stále ve službě (ve 40 zemích světa!) Následovalo 61 ks letadla Aero L-59 Super Albatros a nakonec Aero L-159 Alca, kterých bylo v letech 1997–2003 vyrobeno 72 ks, které odebrala Česká armáda a polovina z nich (36 ks) je zakonzervovaná v ochranné atmosféře a čeká na svůj další osud.
Proč se Aero L-159 nevyrábí a neprodává? Země NATO o ně nemají zájem a do ostatních zemí je komplikované je vyvážet, protože obsahují přístroje z USA, které musí schválit jejich vývoz. Podle WikiLeaks se USA intenzivně snažila zabránit jejich prodeji do Bolívie, Venezuely a současně do „spřáteleného“ Afghánistánu.
Dnešní hodnota jednoho stroje Aero L-159 je asi $15.000.000. Dokážete si představit, jaký business to musel tehdy být? Kdybych počítal 10 mil. USD na jeden stroj v dnešních cenách, dělá to 63 miliard USD, což je 1,25 bilionu korun (za 6300 strojů od Delfína, přes Albatros po Alku). Neuvěřitelné.
- Kde alky nelétají. Tohle je „hnízdo“ bitevníků naložených v dusíku
- USA bránily prodeji českých L-159 do Bolívie a Venezuely
Exportní cena L-29 v roce 1963 byla dle http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn 915 200 Kčs