Pátek, 13. srpen 2010

Zóna placeného stání – Karty



Zóna placeného stání má v Praze poměrně tvrdé restrikce. Pokud zde nebydlíte (trvalé bydliště v občanském průkazu) a/nebo nemáte své (i leasingované) vozidlo napsané na sebe (a to ještě jen jedno na osobu) tak máte poměrně smůlu. Rezident si vystačí s částkou 700 Kč ročně, důchodce dokonce jen polovinu. Ještě existuje varianta, že máte zapůjčený služební vůz, ale i zde je omezení – zaměstnavatel vám musí propůjčit hromadu dokladů a potvrdit, že vozidlo daníte – že platíte daň, jako byste dostávali měsíčně k platu navíc částku odpovídající 1% ceny vozu. Pokud jste v Praze (v části, kde jsou zóny) jen podnikáte nebo zde máte jen nemovitost, tak začínají komplikace a částka za parkovací kartu jde strmě nahoru, v nejhorším případě až k částce 36 000 Kč ročně. Na všechny případy myslí tzv. metodika, která má zhruba dvacet stran a řeší všechny možné varianty jak zabránit získání karty při jakékoliv pochybnosti.

Shoda jmen

Pokud máte auta dvě a nechcete za druhé platit 7000 Kč ročně, tak musíte vozidlo přepsat na dalšího člena rodiny, který s vámi bydlí. Někdy se může podařit, že najdete osobu, která má stejné jméno i bydliště a mít štěstí při návštěvě úřadu, když nezkontrolují všechny doklady důkladně – to se povedlo mě a já tak získal druhou kartu na své vozidlo, se kterým jezdila přítelkyně dokonce za 350 Kč (důchodce). Ale uznávám, že to byla náhoda a nedá se s tím moc počítat.

Leasing – třetí osoba

Zajímavou poznámku jsem v metodice našel u leasingu. Je zde uvedeno, že k získání karty pro leasingované vozidlo stačí potvrzení leasingové společnosti o využívání vozidla třetí osobou – tj. nemusí se jednat ani o majitele (leasingová společnost), ani o provozovatele (například já sám), ale jakoukoliv třetí osobu, které leasingová společnost písemně povolí vozidlo používat. To už může být v podstatě kdokoliv, kdo má v zóně trvalé bydliště. Dá se tím tak získat parkovací karta na všechny pražské zóny.

Cituji:

vozidlo fyzické osoby na leasingovou smlouvu, které je zapůjčeno třetí fyzické osobě – PK se vydá jen za předpokladu, že třetí osoba (žadatel) je uvedena přímo v textu leasingové smlouvy

Auto s kartou

Další věc, na kterou metodika zapomíná je zakoupení vozidla s již nalepenou kartou. S takovou se dá do konce platnosti bez problému v zóně parkovat. A pokud si původní majitel schoval kopii technického průkazu (ve stavu před převodem) a ještě třeba „ztratil“ osvědčení o technickém průkazu, tak může být ochoten vám parkovací kartu každý rok (za poplatek) kupovat. Pokud si tedy nepořídil další auto. Na úřadě prostě nikdo nebude kontrolovat skutečného majitele, ale postačí jim tyto doklady, které jsou poměrně snadno zajistitelné.

Trvalé bydliště na úřadě

Docela zajímavý postřeh měl Patrick Zandl, když na Facebooku napsal:

Dneska jsem zjistil, že „bezdomovci“ se mohou hlásit k trvalému pobytu na radnici, aby měli někde vedenou úřední adresu. Znamená to, že když se přihlásím na radnici Prahy 2, dostanu jako „trvale zde bydlící bezdomovec“ i kartu k parkování v modré zóně za tu snesitelnou cenu? Netušíte někdo?

Byla to reakce na článek Tisíce lidí se vydávají za bezdomovce. Vyhnou se tak úřadům a odbor dopravy Městské části Praha 7 mi potvrdil, že pokud má někdo trvalé bydliště na úřadě, tak je skutečně možné získání parkovací karty na vozidlo (za splnění dalších podmínek uvedených v metodice.)

Desítky tisíc za parkovací kartu nebo dokonce absolutní nemožnost parkovací kartu získat už je poměrně tvrdá restrikce, která donutí některé zájemce udělat cokoliv, aby parkovací kartu získali.

Prochaine | 17:30 | Auta | Komentáře
  • František Dobrota

    Hezký článek. Jen potvrzuje, jak zrůdný systém radnice na Praze 7 zavedla. Vysmívá se slušným lidem a podvodníčky v podstatě toleruje. Pokud potřebuje radnice vybrat peníze za parkování nebo dát zajímavý kšeft spřátelené firmě, která jistě nemá vazby na nikoho z radnice, ať umožní zakoupení karty všem. Kdo ji nepotřebuje, jistě si ji kupovat nebude. Kdo ano, pak ji potřebuje a nevyhazuje peníze jen tak z legrace. Proč tedy tvůrci metodiky vyloučili řidiče s trvalým bydlištěm na území MČ Praha 7, kteří „jen“ nevlastní vozidlo, ale vozidlo si půjčují a používají. Dělají tak ze slušných lidí občany druhé kategorie. Kdo nekrade s ODS, ten jako by nebyl. -FD-