Středa, 18. července 2007

GPS v letadle



Letadlem jsem zatím letěl jen 4× (jednou do Londýna a loni do Egypta, konkrétně do letoviska Hurghada). A právě při loňské cestě jsem si chtěl vyzkoušet, jak se bude tvářit GPS ve výšce kolem 10 km a při rychlosti 900 km/h.

Pokud nevíte, jak GPS funguje, tak ve zkratce vysvětlím – GPS svojí polohu určuje podle přijímaných dat, které vysílají satelity na frekvenci kolem 1,5 GHz. Těch (satelitů) je (prý) 24 – domníval jsem se, že jich je o něco více a své informace na zem vysílají neustále. K určení polohy stačí přijímat kvalitní signál ze 3–4 satelitů (pro určení polohy/nadmořské výšky). Nerad bych zacházel do detailů – všechny další informace získáte třeba na stránce Global Positioning System české Wikipedie. Důležité ale je, že GPS jako taková NIC nevysílá – pokud to není ten typ, který se k počítači připojuje přes bluetooth.

Pokud se aerolinek zeptáte, zda smíte během letu kapesní GPS přijímače používat, odpoví vám „na palubě našich letadel můžete kapesní GPS během letu používat“. Stevardka si však podivného přístroje v mé ruce po chvilce všimla a ptala se, cože to vlastně je. A reakce? „GPS? Tak to určitě ne, ruší nám to navigaci..“ – jen upřesním, že to bylo hodinu po startu v běžné letové hladině, nápis „připoutejte se“ nesvítil a podávala se večeře. Protože se mi tato reakce nelíbila, požádal jsem po návratu do Prahy o vyjádření společnost Travel Service se kterou jsem letěl.

Dobrý den,

Používání elektronických zařízení na palubách moderních letadel, kde řada životně důležitých funkcí je zajištěna elektronicky, je vždy citlivá záležitost. Všechna tato zařízení pro osobní účely a to i pasivní zařízení vyzařují elektromagnetické pole, které může rušit správnou funkci palubních systémů. Nejedná se pouze o navigační systémy, ale i systémy, které se podílí přímo na řízení/ovládání letadla. Jejich vliv není předem přesně znám, protože se jedná o zařízení různé konstrukce a kvality.

Jelikož používání těchto zařízení může přímo ohrozit bezpečnost řeší se zajištění bezpečnost tím, že v nejkritičtějších fázích letu (vzlet a přistání) je úplný zákaz používání a v jiných fázích letu se používání některých pasivních zařízení připouští. Konečné rozhodnutí však závisí na rozhodnutí kapitána, který se rozhoduje na základě zvážení všech okolností.

V případě Vašeho letu kapitán usoudil, že nutno používání GPS omezit během celého letu. Je to jeho právo i povinnost jako osoby zodpovědné za bezpečnost letadla a cestujících.

Letecké společnosti a výrobci se snaží vyhovět zájmu cestujících o průběžné informace o poloze letadla nebo o telefonické spojení z paluby letadla. Toto se řeší palubními zařízeními, jejichž vliv je znám a eliminován na únosnou míru. Společnost Travel service, a.s. v duchu tohoto trendu bude postupně vybavovat svoje letadla zařízeními pro průběžné informování cestujících o průběhu letu.

Jistě se mnou budete souhlasit, že prioritou letecké dopravy je bezpečnost cestující a o její zajištění pečoval náš personál i v případě Vašeho letu. Ujišťuji Vás, že náš personál nemá v žádném případě zájem omezovat cestující bezdůvodně.

Doufám, že Vás toto vysvětlení uspokojí.

S pozdravem

Ing. Jiří Kaňák
Manažer Bezpečnosti TVS, a.s.

Je jasné, že Manažer Bezpečnosti bude do krve hájit hloupou stevardku, která se ani nešla zeptat kapitána a raději bude vše svalovat na bezpečnost. Zapnutý mobil schovaný v příručním zavazadle, snažící se na plný výkon najít nějakou BTS, by (zdá se) nikomu nevadil. Například při letu z Londýna zvonili cestujícím mobily dřív, než jsme dosedli na dráhu.

Odkazy

Prochaine | 21:15 | GPS, Létání | Komentáře